A vámpírizmusnak az eredete egészen régi korokra nyúlik vissza,  pontos információk nincsenek sem hozzávetőleges időpontról, sem  forráskultúráról. Konkrétan a vámpír szó, és a hozzá kapcsolódó  hiedelemvilág csak legfeljebb a középkorig nyúlik vissza. Korábbi  formáit másként nevezték. Nincs egyetlen körülhatárolható eredet, bár  sokat kutatják megszállottan több száz éve. Azt viszont tudjuk, hogy  1732-től vizsgálják orvosi és tudományos szempontból is a kérdést.  1755-től be is tiltják a vámpírizmussal kapcsolatos mindennemű dolgot,  és 1786-ban porolják le hivatalosan a témát. Korábban vérivóknak, vérivó  vagy emberevő démonoknak, szellemeknek, boszorkányoknak, lidérceknek,  stb. nevezték őket. Formájuk besorolástól tekintve lehetett többféle is,  és alakváltoztató képességük is bonyolítja a dolgot.  
A démonikus vérszívók, hasonlóan a lidércekhez, alakváltókhoz  alapvetően nem emberi formájúak. (ld.: démon, lidérc, alakváltó) 
A szellemek és boszorkányok, akikhez vérivást kötnek, már  szinte kivétel nélkül humanoid formájúak, vagy általánosságban  mondhatjuk, hogy főként emberi alakban vannak (elsődleges forma), de  szinte kivétel nélkül tudnak alakot váltani. 
Az állati vámpírizmus tekintetében is homály fedi a történelem  majdnem egészét, noha utalások találhatók több ezer éves leleteken is.  Tény azonban, hogy a Vámpírnak nevezett denevérfaj ártalmatlan, mert nem  fogyaszt vért, ellentétben apró testvérével, a Vérszopó denevérrel,  ami kifejezetten vérrel való táplálkozásra specializálódott. Mivel  azonban élőhelye, előfordulási helye, valamint az írott történelmi  anyagok összevetése jelentősen lekorlátozza az ezek által kelthetett  hiedelemvilágot, így az a legvalószínűbb, hogy egymástól függetlenül  alakult ki, vagyis egynél több, egymástól független bölcső lehet a nagy  egész forrása. A ragadozó ösztönű állatok bevonása a vámpír-mitológiába  érthető, hiszen bárki láthatott vért nyalogató macskát, kutyát,  oroszlánt, vagy más fenevadat. Annál érdekesebb azonban, hogy hogyan  vonhattak be olyan állatokat, mint a ló, a tehén, és más, alapvetően  növényevő állatok. A legvalószínűbb, hogy onnan eredhet, hogy ezek az  állatok élve szülőkként, tisztára nyalják véres utódaikat, és  elfogyasztják a magzatburkot, valamint a placentát is. Ma már tudjuk,  hogy ez teljesen normális folyamat, így biztosítja az anyaállat a borja  szagtalanságát a ragadozókkal szemben, az elfogyasztott burok és  placenta segít az anyaállat terhesség és szülés miatt fellépő  fehérjeszükségletének kielégítésében, sok esetben pedig az elfogyasztott  placenta anyagai indítják be, vagy fokozzák a tejtermelést. Ugyanígy  bizonytalan, hogy miért fogyasztják el néha a halva született, vagy  esetenként az élő utódaikat is, és hogy az utódok miért ölik meg és  fogyasztják el gyengébb társaikat, vagy anyjuk miért eteti meg velük  ezeket. Itt is csak találgatni lehet: rivalizálás, fehérjeszükséglet,  esetleg tudja az anyaállat, hogy életképtelen a még élő utód, vagy  tudja, hogy nem tudná megfelelően táplálni. A válasz sokféle lehet, és  nem kizárólagos. 
Nem hálás feladat olyan témát boncolgatni, amiben elnevezések és  skatulyák, nézőpontok közötti különbségekről van szó, de ez mit sem  változtat a tényen, hogy a vámpírizmus majdnem minden kultúrában jelen  van. És ha más alapelveket vallunk is, attól még ugyanazon ismeretlent  próbáljuk jobban megérteni, próbáljuk magunkat felvértezni ellene.  Azonban az igazság az, hogy ahogyan az átlagos emberi kultúra változik,  fejlődik, átalakul, úgy a vámpírok és más képzelt, vagy valós lények  világa is párhuzamosan ugyanezt teszi. Ezt lehet egyfajta evolúciónak is  tekinteni. 
A vámpír, a vérszívó, a vérivó lény motívuma azonban  olyan eleme az emberiség mondáinak, hogy a földön élő valamennyi nép  kultúrájában megtalálható, kivétel nélkül. Valamiképpen mind a dél-amerikaiindiánokban  mind a szibériai pusztaságok lakóiban (és folytathatnánk a  sort) felmerült az emberből élő, táplálkozó és mégis; maga is közel  emberi lény alakja. Ennek oka lehet egyrészt Jung magyarázata, miszerint ez az emberiség kollektív  tudattalanjából származó kép, vagy azonosíthatjuk őket a porfíria és pellagra  nevű betegségek vámpírikus jegyeket mutató tünetcsoportjával is. 
 
A vámpír alakja erősen összekötődik a vér motívumával, tekintve, hogy a  vámpír (már) halott és fél-létének fenntartásához vérre, ergo életre van  szüksége az életben maradáshoz. A kereszténység felbukkanásával a vámpír alakja  még szorosabban összekötődött az ördöggel és a gonosszal és a népi motívumokba  bekerült elűzésének keresztényi jellege is. 
Vámpírizmussal részben vagy egészben a Bibliában is  találkozhatunk. Ebből is merítették azt az ötletet, hogy az első vámpír Káin volt, Ádám és Éva elsőszülött fia. Miután Káin megölte öccsét,  Ábelt, Isten örök  kárhozatra ítélte. Káin megkóstolta öccse vérét, ezért csak véren élt,  így vált vámpírrá.[1] 
Ez már a kiszínezett változata annak, hogy a Bibliában (mint más  vallások írásos emlékeiben is) ténylegesen megjelenik több helyen is a  vér elfogyasztásának motívuma, azonban a Biblia és a hozzá hasonlók  sokféleképpen értelmezhetőek.  |